RetailCoaches is op 1 april j.l. van start gegaan. Wat is daaraan vooraf gegaan? In gesprek met oprichters Eva Rutten en Anne-Kee Moors.
En? Hoe is RetailCoaches ontstaan?
Eva: Anne-Kee had op LinkedIn trots laten weten dat ze haar coach opleiding had afgerond. Ik feliciteerde haar met de woorden “Ha RetailCoach!”. Zij had een zelfde soort profiel als ik; ruime retail- en coach ervaring. Ik had haar altijd als een onafhankelijk en prettig mens ervaren. Al een tijd geleden had ik de naam RetailCoaches geclaimd, omdat ik wist dat er een dag zou gaan komen waarop ik die nodig zou hebben.
Anne-Kee: Ik heb Eva ooit leren kennen toen we aan het begin van onze carrières beiden bij Etos werkten. Daarna kruiste onze loopbanen soms maar we spraken elkaar niet echt meer. Wel had ik meegekregen dat Eva inmiddels ook was opgeleid tot coach. Ik vond het zo leuk dat ze me vroeg om koffie te drinken. Het klikt meteen weer. En nog wat koffie sessies verder besloten we dit bedrijf van de grond te tillen. We vullen elkaar aan. Zakelijk en persoonlijk. Eva ontsnapt af en toe uit de drukke stad en kruipt dan op haar traktor. En ik ontvlucht af en toe aan de stilte van het landelijke leven naar de stad. Eva treedt makkelijker naar buiten, ik zorg weer dat zaken kloppen.
Hoe verloopt de samenwerking?
Eva: Vaak zijn we het eens. Niet altijd. Dat maakt wat we doen uiteindelijk beter. We gaan de schuring niet uit de weg en spreken elkaar erop aan wanneer we in een valkuil stappen. Dat werkt heel fijn.
Anne-Kee: Onze ervaring en kennis matcht en vult aan. We hebben beiden de drang om onafhankelijk te kunnen opereren. En we halen onze kracht en voldoening uit het verder brengen van mensen om ons heen. Mooi toch?
Hoe weten jullie dat er behoefte is aan RetailCoaches?
Eva: We vanaf de zomer hard gewerkt om in de huid te kruipen van retailers. Van (nieuwe) medewerkers en van leidinggevenden. Om vanuit hun behoefte programma’s te ontwikkelen. Zo werd voor ons dit Corona jaar, het jaar van de opstart. En we weten natuurlijk wat we zelf gemist hebben in onze loopbaan en veel gezien tijdens onze interim banen die we daarna hadden.
Anne-Kee: We hebben met veel mensen van gedachten gewisseld en hebben onze pitch fijngeslepen. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met onze propositie en website.
Tijdens dit proces kregen we al de eerste vervolgafspraken om samenwerking te bespreken. Dat steunt ons in het vertrouwen dat we de juiste snaar hebben geraakt.
Waar hopen jullie over 10 jaar te staan met RetailCoaches?
Eva: Ik hoop dat het dan meer geaccepteerd is dat iedereen een andere leerbehoefte heeft en dat er tijd voor wordt vrijgemaakt om jezelf op retail inhoud bij te scholen en gelijktijdig in persoonlijke ontwikkeling mag en kan groeien. Voor RetailCoaches hoop ik dat we een aantal mooie klanten, naar tevredenheid hebben kunnen helpen. Anne-Kee: Poehee 10 jaar, dat is best ver weg. Ik hoop dat we een hoop leuke trajecten hebben afgerond waarin heel mensen verrijkt zijn. En dat we dit dan samen doen met veel meer RetailCoaches. Als een soort olievlek door de retailsector heen. Dat persoonlijke ontwikkeling vanaf het begin van ieders loopbaan vanzelfsprekend is.